LECTURES

LA IMAGINACIÓN Y EL ARTE EN LA INFANCIA
Lev Vigotski
Lev Semenovich Vigotsky, va néixer a Rússia l'any 1896. Els seus ideals eren netament marxistes, però propugnava el pensament revisionista. En el camp de la preparació intel•lectual, va cursar les matèries de Psicologia, filosofia i literatura. Va obtenir el títol en lleis a la Universitat de Moscou l'any 1917.


- Fiel, A.G. (2004). La enseñanza y el aprendizaje en contextos de interacción bilingüe y multicultural. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 6 (1). Consultado el día de mes de año en: http://redie.uabc.mx/vol6no1/contenido-fiel.html





LIBERAR LA IMAGINACIÓN
Maxine Greene

En Alliberar la imaginació, aquesta experta en educació artística parla de com les arts tanquen l'essència de l'ésser humà, i per què és important desenvolupar tant o més que les altres disciplines escolars. El art resulta ser un magnífic vehicle de convergències, doncs parla de les passionsi els sentiments universals dels éssers humans. És molt útil que s'acosti a textos literaris que reflecteixin els seus tipus de vida, i que també conegui les expressions culturals dels grups amb els que va a conviure.




TOT PENSANT
Irene de Puig i Angélica Sàtiro
El llibre fomenta, per una banda, la metodologia basada en la democràcia, la tolerància, la creativitat, l'esperit crític, el raonament, i per l'altra, facilita diverses activitats que es poden dur a la pràctica i són molt adients per a la tasca educativa dels docents.


LEER Y ESCRIBIR PARA VIVIR: Alfabetización inicial y uso real de la lengua escrita en la escuela.
Montserrat Fons Esteve

En aquest llibre es presenta una planificació global de l'ensenyament i l'aprenentatge inicials de lalectura i l'escriptura, que integra: els coneixements actuals sobre què és llegir i què és escriure, la manera d'entendre com construeixen els nens el seu pensament, és a dir , com aprenen, i les diferents pràctiques educatives que s'han mostrat útils per iniciar el procés d'alfabetització.



LENGUAJE, PODER Y PEDAGOGIA
Jim CUMMINS


Jim CUMMINS no només se centra en els problemes de l'aprenentatge i l'ensenyament dels idiomes, sinó que destaca també de quina manera influeixen en l'aula les relacions de poder que regeixen en la societat en les pautes d'interacció entre docents i alumnat.


Jim CUMMINS és professor del Departament de Currículum, Ensenyament i Aprenentatge de la Universitat de Toronto, Canadà. Les seves línies d'investigació se centren en temes de diversitat cultural i lingüística en educació.

 
LA GRAMÀTICA ÉS UNA DOLÇA CANÇÓ
Erik Orsenna 
 


Jeanne i el seu germà Thomas en un viatge amb vaixell naufraguen i van a parar a una illa desconeguda. De l'ensurt que pateixen es queden sense poder parlar, però allí coneixen un músic i poeta alhora, Henri, que els acull i els ajuda a descobrir de nou les paraules, les categories gramaticals, les frases... és a dir, la gramàtica. Mitjançant una al•legoria ens fa entendre la gramàtica com una fàbrica d'articles, verbs, interjeccions, adjectius... que tenen vida, es casen, es divorcien i porten una vida com qualsevol.



DESARROLLO DEL LENGUAGE
Owens, R.E

Aquest llibre ofereix una visió del procés que té lloc durant l'etapa preescolar i l'etapa escolar. Es presta una atenció especial al desenvolupament pragmàtic, així com al context de conversa en què es produeix la major part del desenvolupament del llenguatge.



ELS INICIS DEL LLENGUATGE I LA COMUNICACIÓ EN L´INFANT
Maria Dolors Renau i Manén
Psicòloga i pedagoga catalana. Llicenciada en psicologia i pedagogia, treballà en el col•lectiu de mestres Rosa Sensat i fou directora de l'escola d'Educadors "Flor de Maig" de la Diputació de Barcelona.



PSICOPEDAGOGÍA DE LA LENGUA ORAL: UN ENFOQUE COMUNICATIVO
María José del Rio

A partir de les aportacions de diferents teories lingüístiques, psicolingüístiques i psicològiques al voltant de llenguatge i llengua, el llibre presenta uns models d'actuació psicopedagògica per a la planificació de l'ensenyament del llenguatge oral a la classe de llengua. Ofereix un conjunt articulat d'elements psicopedagògics en els seus aspectes comunicatius i funcionals que facilitaran als docents la tasca d'elaborar tant els projectes de centre com les programacions d'aula.


Funcions del llenguatge, habilitats comunicatives, activitats d'aula, estratègies i tècniques d'ensenyament, temes, continguts i la seva seqüenciació i avaluació són alguns dels aspectes que el llibre tracta i il • lustra amb exemples.


ESTUDIOS SOBRE PSICOLOGÍA DEL LENGUAJE INFANTIL

METODOLOGIA PER A L´ESTUDI DEL LLENGUATGE INFANTIL
Miquel Siguan i Soler

Fou una personalitat científica clau durant els primers anys de la Transició, quan va portar del Quebec el model d'immersió lingüística que s'acabaria aplicant al sistema escolar català; alhora, va estar sempre a favor del bilingüisme. A vegades s'havia queixat que la seva posició li havia reportat incomprensions «d'un costat i de l'altre». Aquesta aparent contradicció quadrava amb el seu tarannà lliure, d'home dotat d'una ment oberta que s'interessava per tot i sabia distanciar-se de tot. Casat amb l'alemanya María Luisa Boehmer, ell mateix era plurilingüe, a més de català i castellà, dominava el francès i l'anglès.



ADQUISICIÓN Y DESARROLLO DEL LENGUAJEL'article revisa els diferents models teòrics que s'utilitzen en psicolingüística evolutiva i posa l'accent en la concepció del llenguatge subjacent als plantejaments lingüístics en que es recolzen. En aquest sentit, l'autor defensa una anàlisi del llenguatge basat en el corrent lingüística del pragmatisme funcional i descriu algunes de les investigacions realitzades des de la perspectiva.

Vila, Ignasi

Ignasi Vila és un donostiarra establert des de fa moltes dècades a Catalunya, on exerceix com a professor a la Universitat de Girona. Ha dedicat "tota la vida" a qüestions relacionades amb l'educació bilingüe i, d'una manera especial, als problemes vinculats a la immersió lingüística a Catalunya, tant des del punt de vista del seu disseny com la seva de la seva avaluació. Particular atenció ha dedicat, durant l'últim període de la nostra història, als problemes lingüístics que es presenten en el camp educatiu català de la mà de l'increment de l'emigració i la considerable ampliació del plurilingüisme que comporta. D'altra banda, i per diverses raons, s'ha mantingut molt connectat i és un excel • lent coneixedor de les realitats lingüístiques i educatives basques i ha participat com a tal en múltiples trobades, seminaris, cursets i altres activitats similars tant en l'àmbit universitari com relacionades amb el món educatiu bascos.

UN MÓN SENSE FI





“No pueden conectar los puntos mirando hacia el futuro; solamente pueden conectarlos mirando hacia el pasado. Por lo tanto, tienen que confiar en que los puntos de alguna manera se conectarán en su futuro.”




Steve Jobs



La memòria conserva els aprenentatges i els reserva, per a quan siguin útils i necessaris. Si, a més, els transforma en imaginació, serem capaços de crear...





“Su trabajo va a llenar gran parte de sus vidas y la única manera de sentirse realmente satisfecho es hacer aquello que creen es un gran trabajo. Y la única forma de hacer un gran trabajo es amando lo que hacen. Si todavía no lo han encontrado, sigan buscando. No se detengan.”



Steve Jobs




Espero que arribi el dia que veritablement estimi el que faci, que pugui compartir els meus coneixements i el meu imaginari amb qui més s'ho mereix, el futur, els infants.









HI HAVIA UNA VEGADA...







Meravelloses paraules que ens endinsen en un món fantàstic, tan a l’infant que escolta, com a l’adult que narra les trames més increïbles. A més, els contes desenvolupen el nostre imaginari i ens permeten recórrer a les eines oportunes per conviure amb el dia a dia, fent-nos més creatius i forts per afrontar la vida mateix






"Las personas deberían sentirse parte de la danza de la vida"







Greene, M. (2005). Liberar la imaginación.